اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

آموزش ویزیتوری

اقدامات اتحادیه بنکداران قم در راستای آموزش ویزیتور


با توجه به گستردگی و توسعه شهرها و ترافیک و سخت شدن دسترسی به مراکز بنکداری و عمده فروشی مواد غذائی و بهداشتی و لبنیات ، و استقبال واحدهای صنفی از خرید آسان از ویزیتورها و تحویل کالا درب مغازه و افزایش تنوع انواع کالاها و رقابت شرکتهای تولیدی جهت در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار و حضور برندشان در کلیه مغازه ها و فروشگاهها ، شاهد گسترش و توسعه شرکتهای پخش مویرگی و به طبع آن به روز شدن پخش ها و استفاده از نرم افزارهای مخصوص با قابلیت دریافت سفارش بصورت آنلاین و افزایش تعداد ویزیتورها و تیم پخش و مدیر فروش و … می باشیم .
در این فضا و با حمایت شرکتها جهت تصاحب سهم هر چه بیشتر از بازار و حضور کالاها و برندشان در شلف فروشگاهها حمایت های خوبی از تیم فروش و ویزیتورها انجام می دهند که سبب افزایش درآمد ویزیتورها گردیده است و جوانانی که همت و پشتکار خوبی داشته باشند و پیگیر کار باشند میتوانند در این بستر درآمد خوبی کسب نمایند و به ارتقاء درآمد و جایگاه شغلی دست یابند .

با توجه به حساسیت این حرفه افرادی که میخواهند در شغل ویزیتوری مشغول شوند جهت موفقیت در کار باید آموزشهای لازم و کافی در حوزه روشهای ارتباط با مشتری و آداب مشتری مداری و زبان بدن و … را ببینند تا بتوانند با تسلط کامل به ویزیت مشتریان بپردازند .

اتحادیه بنکداران مواد غذائی قم با توجه به وجود بستر بسیار خوب جهت اشتغال جوانان جویای کار و در شرایط کرونا که امکان برگزاری کلاسها بصورت حضوری وجود ندارد اقدام به برگزاری کلاسهای آموزش بازاریابی ، ویزیتوری در فضای مجازی و در صفحه اینستاگرام اتحادیه به نشانی bonakdaran.qom با بهره گیری از اساتید دانشگاه و مدیران و خبرگان با تجربه در حوزه پخش نمود که بصورت لایو دوشنبه شبها از ساعت ۲۲ در پیج اتحادیه در اینستاگرام بصورت رایگان و بدون محدودیت برگزار می شود .
امیدواریم که با استفاده هر چه بیشتر از اعضای محترم اتحادیه که از بزرگان صنعت پخش و ضمن تحصیلات دانشگاهی از سالها تجربه در حوزه پخش برخوردار می باشند بتوانیم گام موثری در راه آموزش جوانان جویای پیشرفت و معرفی آنان جهت اشتغال به کار برداریم .
در این راستا نکاتی جهت آموزش علاقه مندان به آموزش حرفه ویزیتوری در اختیار عزیزان قرار می گیرد تا با مطالعه موارد ذیل و استفاده از لایوهای برگزار شده با این حوزه آشنائی بیشتری پیدا کنند .

رئیس اتحادیه بنکداران و عمده فروشان مواد غذائی قم
سید ابراهیم صحفی

#مقدمه_سید_ابراهیم_صحفی_
#رئیس_اتحادیه_بنکداران_مواد-
#غذائی_قم_آموزش_رایگان_جوانان_
#آموزش_ویزیتور_در_سایت_اتحادیه_
#پیج_اینستاگرام_بنکداران_قم
#دوشنبه‌ها_ساعت‌۲۲_لایو_اینستا_
#اشتغال_بکار_جوانان_پخش_مویرگی_


۱- اولین گام در راه ویزیتوری :

  • پذیرفتن ویزیتوری به عنوان شغل میباشد …

مهمترین نکته در راستای پیشرفت در کار، این است که آن کار را به عنوان شغل دائم خود بپذیرید و به دنبال راه حل برای افزایش درآمد و گسترش کار و ارتقاء شغل و جایگاه خود باشید .
مانند یک رستوران دار که به دنبال عقد قرارداد با شرکت های بزرگ برای تامین غذای هر روز آنها و اخذ سفارشات بزرگ و پیوسته و دائمی می باشد .

اما متاسفانه برخی به شغل ویزیتوری ، به چشم یک شغل گذرا و مقطعی نگاه میکنند و همیشه پیگیر آگهی های استخدامی برای پیدا کردن یک شغل اداری یا ثابت میباشد که این موضوع میتواند جلوی تمرکز روی پیشرفت در کار ویزیتور را بگیرد و در نتیجه ویزیتور در نهایتِ بی میلی و بی دقتی این کار را انجام میدهد که نتیجه ی آن فروش پایین، فروشِ اشتباه، ریزش مشتری، سوختی دادن و کسر آوردن است .

پس در گام اول، ویزیتوری را به عنوان شغل بپذیرید و به دنبال آموزش و کسب تجربه باشد تا از همین راه ثروتمند شوید

مشاغل اداری و شرکتی دارای یک حقوق مشخص هستند و امکان رشد ندارند ،
اما شما ویزیتورهای عزیز میتوانید روز به روز با افزایش مشتریان و افزایش فروش درامد خود را افزایش دهید .

#بخش_اول_مقدمه_آموزش_
#شغل_ویزیتوری_تمرکز_بر_فروش
#آموزش_ویزیتور_در_سایت_پیج
#اتحادیه_بنکداران_قم_
#ویزیتور_پخش_های_مویرگی_


قسمت دوم

_ویزیتور باید موارد زیر را رعایت کند :

ویزیتور نماد شرکت است ، پس علاوه بر حفظ شان خود می بایست جایگاه و شان شرکت را نیز حفظ کند .
۲- ویزیتور باید یک انسان راستگو و درستکار و خوش برخورد و منطقی باشد، و این ویژگی ها کاملا ملموس باشد تا مشتری حتی در اولین برخورد بتواند به او اعتماد کند …

برخی از ویژگی هایی که ویزیتور را در نگاه اول به شخصی قابل اعتماد مبدل میکند از این قرار است :

_ظاهر و لباس مرتب و آراسته
_استفاده از ادکلن و عطرهای خوب
_رعایت ادب در مذاکره
_نحوه ی دادن و گرفتن کاتالوگ
_پرهیز از شوخی
_عملی کردن و انجام دادن همه تعهدات طبق حرفهای زده شده .

 

#قسمت_دوم_آموزش_ویزیتوری_
#ویزیتور_نماینده_و_سفیر_شرکت_
#نکاتی_از_صداقت_درستکاری_ویزیتور
#اتحادیه_بنکداران_مواد_غذائی_قم
#لایو_آموزش_ویزیتور_پیج_بنکداران_


قسمت سوم ، نکاتی از آموزش ویزیتور
_ظاهر مرتب و منظم

۳-ظاهر مرتب، اولین نکته ایست که برای اعتماد کردن جلب توجه میکند
بعنوان مثال : شما در یک شهر غریب آدرس میخواهید بپرسید، دو نفر کنار هم ایستاده اند، یکی لباس بسیار مرتب و تمیز دارد، و دیگری لباس کثیف و پاره
مسلماً شما از آن شخصی که لباس تمیز و مرتب دارد سوال خواهید کرد .
میبینید؟
حتی برای آدرس پرسیدن هم انسان به افراد مرتب و تمیز بیشتر اعتماد میکند، حالا فکرش را بکنید که مغازه دار قرار است به شما برای یک معامله اعتماد کند ، و اگر قابل اعتماد به نظر نیایید با شما نتیجه نخواهد رسید و قطعا پاسخ مثبت و سفارش دریافت نخواهید کرد .

در این راستا توجه به چند نکته مهم است :
ظاهر و لباس باید مرتب و آراسته باشد یعنی برای آقایان ریش سبیل مرتب و برای خانم ها آرایش ملایم و رعایت عُرف .
لباس باید تمیز و مرتب باشد و تا جایی که ممکن است سعی کنید لباس رسمی بپوشید، برای آقایان کت و شلوار و پیراهن پارچه ای .
اگر پیراهن و شلوار می پوشید ، پیراهن داخل شلوار باشد و دکمه های پیراهن دقیقا در امتداد زیپ شلوار باشد .
برای خانم ها هم مانتو راسته و راحت

افراد چاق لباس راه راه عمودی و افراد لاغر لباس چهارخانه بپوشند

بدن و لباس و دهان نباید بوی نامطبوع بدهد چون مغازه دار مجبور نیست حضور ویزیتور را تحمل کند و به بهانه ی اینکه موجودی اش تکمیل است ویزیتور را رد میکند .
در فصل های گرم، عطر ملایم خنک بزنید و در زمستان عطر ملایم گرم .

بوی سیگار با عطر و آدامس بطور کامل برطرف نمیشود، سعی کنید در مسیر سیگار نکشید .

#قسمت_سوم_آموزش_ویزیتوری_
#پیراستگی_ظاهری_آراسته_منظم_
#ویزیتور_لباس_رسمی_بوی_خوش_
#آموزش_ویزیتوری_اتحادیه_بنکداران_
#لایو_آموزش_ویزیتوری_پیج_بنکداران
#نکاتی_از_بازاریابی_ارتباط_با_مشتری


آموزش ویزیتور _ اتحادیه بنکداران قم
قسمت ۴
در قسمت های قبل به برخی مسائل به اختصار پرداختیم و در این قسمت به مواردی در خصوص ورود ویزیتور به سوپر مارکت خواهیم داشت :

۴-ویزیتور سوپرمارکتی در هنگام ورود به چند نکته باید توجه کند :

اول اینکه در مغازه چه تعداد مشتری حضور دارند ؟
اگر‌هیچ مشتری ای نیست باید سریعا وارد عمل شد و شروع به صحبت کرد؛
اگر یک نفر در مغازه بود باید وارد مغازه شوید و به آهستگی یا حتی با سر عرض ادب کنید تا مشتری برود، چون حق تقدم با مشتریست ؛
اما اگر چند نفر بودند ، باید بیرون مغازه منتظر بمانید تا مغازه خلوت شود و وارد شوید (اما به این نکته دقت کنید که وقتی مغازه شلوغ است و شما منتظر خلوت شدن هستید، خود را به مغازه دار نشان دهید که متوجه شود شما این مساله را درک کرده اید ) .
چنانچه احساس کردید که مغازه دار با شخصی در حال گفتگوی خصوصی یا محرمانه است ، سعی کنید فاصله تان را با آنان زیاد کنید و یا بیرون از مغازه به انتظار اتمام مذاکره و خروج شخص طرف صحبت از مغازه بمانید .
در صورت انجام این کار و ایجاد فضای امن و بدون مزاحم ، قطعا مغازه دار بنوعی سپاسگزار شما خواهد بود و در هنگام خرید میتوانید شاهد جبران اخلاقی و دادن سفارش خوب باشید .

نکته ی بعد نکاتی در خصوص شروع به صحبت است :
ابتدا سلامی بسیار گرم و صمیمانه میکنید انگار که ۱۰ سال طرف رو میشناسید و یک سال است که او را ندیده اید .
البته توجه داشته باشد که شما در هنگام مذاکره باید جای مناسبی ایستاده باشید
و جای مناسب، مکانیست که حضور شما در آن جا مانع زاویه ی دید مغازه دار به درب وردی نباشد و ضمنا اگر مشتری آمد لازم به جابجایی خیلی زیاد شما نشود .

#آموزش_ویزیتوری_نکاتی_از_ورود_
#ورود_به_مغازه_سوپرمارکت_
#نحوه_سلام_گرم_احوالپرسی_صمیمی
#اتحادیه_بنکداران_مواد_غذائی_قم
#شغل_ویزیتوری_صنعت_پخش
#لزوم_آموزش_ارتباط_با_مشتری
#زبان_بدن_ارتقاء_فروش_ویزیتور_
#لایو_پیج_اینستاگرام_بنکداران_قم
#bonakdaran.qom


آموزش ویزیتور _اتحادیه بنکداران قم
قسمت پنجم :

نحوه تسلیم کاتالوگ به مشتری :

۵- بعد از سلام و احوالپرسی گرم و صمیمانه ، زمانی که هنگام تحویل کاتالوگ به مغازه دار شد ، حتما و جتما کاتالوگ رو باز کنید و بچرخانید به طرف مشتری و با یک دست کاتالوگ را نگاه دارید و با دست دیگر به نشان ادب تعارف کنید ؛ یعنی نهایتا کانالوگ باید دوستی تقدیم مشتری شود ، حتی اگر سالهاست که او مشتری شماست .

چون انسان ذاتاً طالب احترام است، اگر از رقیب شما احترام بیشتری ببیند احتمال اینکه از رقیب تان خرید کند و شما او را از دست بدهید بسیار زیاد است .
سعی کنید موقعیتی که کاتالوگ قرار میگیرد در کنترل شما باشد، یعنی بتوانید به صفحاتی که مشتری نگاه میکند احاطه داشته باشید .
صفحه به صفحه باید کاتالوگ را برای مشتری توضیح بدهید، حتی اگر بار دهمی هست که آن کاتالوگ را میبیند و حتی کاتالوگ را حفظ است و دلیل این موضوع آن است که خریدهای قبلی را تکرار کند و اجناسی که تا الان نخریده را خریداری نماید .
جملاتی نظیر : ” کیفیت این کالا بالاست” یا ” سودش خوبه ” بسیار کلیشه ای شده
نهایتا هر کدام رو برای یک جنس میتوانید استفاده کنید و سعی کنید این جملات را برای مناسب ترین کالا استفاده کنید .
یعنی بهر کالائی که بالاترین سود را دارد بگویید سود خوبی دارد .
از جملات دیگری مثل : ظاهر جذابی دارد، مورد تایید … است، فروشگاه های بزرگ استقبال خوبی کرده اند، سابقه ی زیادی دارد، فروش من در سایر مناطق بالاست، هم محلی های شما خوب خرید میکنند و ….
البته این جملات باید واقعیت داشته باشند
مراقب باشید که در ویزیتوری به هیچ عنوان دروغ نگویید، چون تا تور مسیر بعدی دروغ شما برملا خواهد شد .

به قول ژاپنی ها : با دروغ از یک جا میشه رد شد ، ولی دیگه نمیشه از اونجا برگشت !!!

#قسمت_پنجم_آموزش_ویزیتوری_
#تسلیم_کاتالوگ_به_مغازه_دار_
#نحوه_تعریف_از_کالا_
#اتحادیه_بنکداران_مواد_غذائی_قم
#لایو_آموزش_ویزیتور_دوشنبه ها_
#پیج_بنکداران_قم_در_اینستا_
#bonakdaran.qom


آموزش ویزیتور _اتحادیه بنکداران قم

قسمت ششم

از دروغ گوئی بشدت پرهیز کنید

در قسمت پنجم به مثالی از ژاپنی ها پرداختیم که : با دروغ از یک جا میشود رد شد ولی دیگر نمیشود از آنجا برگشت .
یکی از مواردی که باید با جدیت مراعات نمود اصل راستگوئی و صداقت در گفتار و کردار است ، مردم به انسان دروغگو هیچگونه اعتمادی ندارند و چنانچه ویزیتور یا فروشنده به دروغگو بودن معروف و شناخته شود مشتریان نمیتوانند به او اعتماد کنند و از کسی مورد اعتماد و راستگو نباشد یا اصلا خرید نمی کنند یا با احتیاط و بمقدار بسیار اندک به او سفارش کالا میدهند .

ویزیتور باید با صداقت و راستگوئی در دل مشتریان نفوذ کند و به گونه ای عمل نماید که همه به حرف او اعتماد کنند و با اطمینان از صحت گفتار او از وی خرید کنند .
حدیث پیامبر اعظم (ص) در مورد راستگوئی : { النّجاه فی الصّدق ، کما انَّ الهلاک فی الکذب } که میفرمایند نجات در راستگوئی است و هلاکت در دروغگوئی ، باید همواره سرلوحه امور ما باشد .

بطور کلی جامعه برای افراد راستگو و درست کردار احترام و اعتبار ویژه ای قائل است و حیف است که انسان اعتبار خود را با بیان دروغ زیر سوال ببرد .
پس سعی کنیم جهت حفظ احترام و جایگاه اجتماعی و شغلی از بیان موارد خلاف واقعیت اجتناب کنیم .

#قسمت_ششم_آموزش_ویزیتوری_
#دروغ_نگفتن_سبب_جلب_اعتماد_
#افزایش_فروش_وسعت_رزق_
#اعتماد_به_ویزیتور_و_پخش_
#اتحادیه_بنکداران_قم_
#لایو_آموزشی_ویزیتوری_بنکداران_قم
#پیج_اتحادیه_بنکداران_قم
#bonakdaran.qom


آموزش ویزیتوری _اتحادیه بنکداران قم

قسمت هفتم :

اهمیت نحوه لباس پوشیدن و آراستگی ویزیتور

پیرو مطالب مطرح شده در قسمت های قبل ، ویزیتوری از شغل هایی که امروزه بسیار مورد توجه شرکت هاست و افراد متعددی هم در آن کار می کنند .
فروشنده هایی که برای فروش انواع محصولات (غذایی، بهداشتی و …) به فروشگاه ها و مغازه ها مراجعه می کنند و با معرفی محصولات ، سفارش دریافت می کنند و هر چه میزان این سفارش بیشتر باشد پورسانت و دریافتی بیشتری خواهند داشت.

یکی از موضوعاتی که برای ویزیتورها مهم است، فروش بیشتر و در نتیجه دریافت پورسانت بیشتر است. هر ویزیتوری دوست دارد حجم سفارش هایی که دریافت می کند، در بیشترین حالت ممکن باشد.
این دسته از فروشندگان در صورتی که برخی نکات تخصصی در این زمینه را رعایت کنند، به راحتی می توانند حجم فروش محصولات خودشان را بالا ببرند و بالطبع آن، درآمد بیشتری داشته باشند.

۱- یکی از مهمترین نکات در این حرفه، داشتن ظاهری کاملاً آراسته و مرتب است:
متاسفانه گاهاً دیده می شود افرادی در این شغل با وضعیت و پوششی کاملاً نامطلوب اقدام به ویزیتوری می کنند. زیاد می بینیم ویزیتور با یک لباس مندرس، دمپایی و چهره ای کاملاً خسته و آشفته وارد فروشگاه می شود و با این وضعیت توقع دارد سفارش بالایی هم دریافت کند. خیلی اوقات فروشنده ها تمام تلاش خودشان را می کنند که این گونه ویزیتورها را از مغازه بیرون کنند.
لازم است ویزیتور لباس مناسب (نه الزاماً گران) به تن کند و به مرتب بودن سر و صورت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد. اگر یک ویزیتور هستید، نحوه پوشش شما باید بگونه ای باشد که گویی قرار است به مهمانی (یا حتی فراتر، خواستگاری) بروید.
ویزیتور حرفه ای باید به شدت به پوشش خودش وسواس داشته باشد، ویزیتورهای حرفه ای با لباس اتو کشیده به دنبال فروش می رود و همواره یک لباس مناسب و کاملاً مرتب به تن می کند.
ویزیتور حرفه ای حتماً کفش واکس زده به پا می کند، یکی از مهمترین قسمت های پوشش، کفش است. کفش در کانون توجه دیگران قرار دارد و اگر کفش مناسب به پا کنیم می توانیم این برداشت را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم که ما فردی منظم و حرفه ای هستیم.
کیف ویزیتور هم از این مقوله مستثنی نیست و باید علاوه بر تمیز و سالم بودن، درون آن هم مرتب باشد. پاره بودن یا کثیف بودن کیف یک طرف، بدتر این است که گاهی ویزیتوری برای پیدا کردن یک خودکار یا برگه فاکتور، چند دقیقه ای کیفش را برانداز و جستجو می کند و این کار دقیقاً بر روی میز و جلوی صاحب فروشگاه انجام می شود. این وضعیت در مقابل صاحب فروشگاه اصلاً پسندیده نیست.
خیلی اوقات رعایت همین یک نکته می تواند به مرور زمان به ویزیتور کمک کند تا میزان سفارش های بیشتری دریافت کند و حجم فروش خودش را افزایش بدهد.

#قسمت_هفتم_آموزش_ویزیتوری
#اتحادیه_بنکداران_مواد_غذائی_قم
#نحوه_پوشیدن_لباس_ویزیتور_
#آموزش_ویزیتور_
#لایو_بنکداران_قم_اینستاگرام
#bonakdaran.qom


🔳⭕️مهارت درست گوش دادن

🔶ارتباط با مشتری

🔴روان شناسان می‌گویند هر چه قدر آدم‌ها مهارت‌های ارتباطی‌شان قوی‌تر باشد، بیشتر می‌توانند بر اطرافیان‌شان تاثیر بگذارند و افراد بیشتری را به خود جلب کنند.

🔴یکی از همین مهارت‌های ارتباطی، درست گوش دادن است و این حتی از خوب صحبت کردن هم مهم‌تر است. همین که شما دو گوش دارید و یک دهان یعنی دو برابر صحبت کردن‌تان باید گوش دهید. اما این گوش دادن با گوش دادن‌های معمولی فرق می‌کند چون گوش دادن شما باید تاثیرگذار باشد.
یعنی گوش دادن شما راهی است برای درک همدلانه.

این که طرف مقابل تان را می فهمید و با او هماهنگ می‌شوید. همین که می‌گویند با گوش جان بشنو یعنی ظاهری به من گوش نده، بلکه با تمام وجودت حرف من را بفهم.

وقتی شما درست و خوب گوش می‌دهید به طرف مقابل‌تان کمک می‌کنید تا منظور خودش را بهتر منتقل کند و در واقع در یک گفت وگو مشارکت فعالی دارید.

🔴این مدل گوش دادن به شما کمک می کند ارتباطی صمیمی با اطرافیان‌ و مشتریان داشته باشید و آن‌ها از این که با شما هستند و شما آن‌ها را می‌فهمید احساس لذت می‌کنند.
#فروش_موفق
#گوش_کردن
#شنیدن
#بنکداران_قم


  • آشنائی با پخش مویرگی (ویزیتوری)

 

  جهت آشنائی بیشتر علاقه مندان با پخش مویرگی و نحوه عملکرد و محاسن و مشکلات پخش مویرگی و تفاوت آن با بنکداری سعی شد باختصار مواردی تقدیم گردد .
از سالیان دور بنکداران و عمده فروشان مواد غذائی وظیفه تامین و دپوی کلیه اقلام مواد غذائی و بهداشتی و لبنیات و غیره را عهده دار بودند و کلیه خورده فروشان اعم از سوپرمارکتها و خواربار فروشان اقلام مورد نیاز خود را با مراجعه به دفتر و انبار بنکداران تهیه می کردند ، ولی با ازدیاد جمعیت و گسترش شهرها و ترافیک خیابان ها و زمان بر شدن پروسه تامین و تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز ، شاهد زیاد شدن تعداد شرکتهای پخش مویرگی هستیم.
در این روش کلیه مراحل فروش کالا توسط تیم ورزیده و آموزش دیده جهت انجام ویزیت و دریافت سفارش و ارسال سفارش مشتری به دفتر پخش و انجام پروسه تایید اعتبار مشتری توسط مدیر مجموعه و ارجاع سفارش به انبار جهت بارگیری و ارسال کالا توسط راننده و تحویل توسط موزّع و اخذ چک یا مبلغ فاکتور توسط مامور وصول مطالبات انجام می شود .
در پخش های مویرگی (ویزیتوری ) بدلیل انجام پروسه فروش توسط تعداد زیادی پرسنل ، به ناچار اینگونه پخش ها هزینه های زیادی را متحمل می شوند ، در حالیکه در هنگام محاسبه ضریب سود آنان جهت تعیین مالیات و همچنین در هنگام محاسبه ضریب سود توسط بازرسان تعزیرات و سازمان صمت و اصناف ، هزینه های پخش ها لحاظ نمی گردد و غالبا با مشکلات مالیاتی و با اتهام گرانفروشی و …مواجه می گردند .
با توجه به اشتغالزائی بسیار بالای شرکتهای پخش مویرگی و توزیع کالا در کلیه مناطق شهر و استان با قیمت یکنواخت و تحویل کالا به مشتری با رعایت مقررات بهداشتی و … شایسته است از اینگونه پخش ها که با دارا بودن انبارهای بزرگ وظیفه نگهداری و توزیع مطلوب و جلوگیری از کمبود کالا در بازار را بعهده دارند حمایت کامل بعمل آید .

پخش‏ های مویرگی (ویزیتوری) سفارشات مشتریانشان را توسط ویزیتور اخذ نموده و با دارابودن نرم‏افزارهای مخصوص و توسط تبلت سفارش بصورت آنلاین به شرکت ارسال می‏گردد و در کوتاهترین زمان پروسه بررسی و تأیید درخواست و مراحل صدور فاکتور و بارگیری و ارسال و تحویل درب مغازه مشتری انجام می‏شود و قیمت کالاها جهت تحویل در کلیه نقاط استان یکسان و بدون اعمال هزینه‏های حمل‏ونقل و … کالا تحویل سوپرمارکتها و فروشگاه‏ها می‏گردد و تفاوت پخش مویرگی با بنکداری در تعداد پرسنل زیاد آن و تحویل کالا در فروشگاه خریدار می‏باشد.

    پخش مویرگی دارای تعداد زیادی پرسنل که حداقل ۱۶ نفر می‏باشد و برخی از آنان تا حدود ۷۰ نفر پرسنل دارند و شرایط ارسال کالا بصورت مطلوب و بهداشتی و استاندارد می‏باشد و با عنایت به موارد مطروحه فوق، هزینه‏های جاری اینگونه پخش‏ها بسیار بالا می‏باشد و با عنایت به هزینه‏های بالای پخش‏های مویرگی جهت تعیین ضرائب سود و مشکلات آنان، نیاز به ایجاد رسته پخش مویرگی موادغذائی می‏باشد.

   اکثر افراد جامعه وقتی سخن از توزیع و پخش به میان می‏آید نگاهی ساده و گذرا به آن داشته و به یاد افرادی که توزیع ساده کالا برای سوپرمارکت‏ها و مغازه ها را با یک دستگاه وانت‏بار انجام می‏دهند افتاده و آن را کاری ساده می‏دانند. آیا این نگاه مبین نظام توزیع و پخش است؟

    در ابتدا با بیانی بسیار ساده اشاره‏ای به اهمیت و جایگاه این صنعت در جهان امروز می‏نمایم. همانطور که به گردشگری با عنوان صنعت نگاه میشود، نظام توزیع را نیز در دنیا با نام صنعت توزیع و پخش می‏شناسند. چرا که پیچیدگی و ارزش افزوده بسیار بالائی برای کشور و مردم دارد. همانطور که صنعت گردشگری علاوه بر بحث اشتغال، فواید مالی و ارزش افزوده بالایی برای جامعه دارد، نظام توزیع نیز یکی از مهمترین ابزار حاکمیت برای برقراری عدالت در جامعه است.

    برای اینکه بدانیم جایگاه توزیع و پخش کجاست، باید دقت کافی داشته باشیم که تصمیم درباره کانال های توزیع و فروش ازجمله مهمترین تصمیمات پیش روی مدیران است. چرا که اخذ هرگونه تصمیم در این حوزه، مستقیماً بر سایر تصمیمات بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت.

 

  • فواید پخش مویرگی:

 

۱کیفیت محصول: حفظ کیفیت محصول در طول زنجیره توزیع یکی از شاخص‏های مهم می‏باشد، به صورتی که کالا به همان کیفیتی که از تولیدکننده، تحویل توزیع‏کننده می‏شود با همان کیفیت نیز تحویل خرده فروش می‏شود.

۲قیمت یکسان: پخش‏های مویرگی یکی از مهمترین کارهایی که برای حفظ عدالت در جامعه انجام می‏دهند توزیع کالا در اقصی نقاط استان با قیمت یکسان است. توزیع کالا با یک قیمت خود باعث ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه خواهد بود.

۳اصالت کالا: در یک نظام توزیع مناسب، اصالت کالا از لحظه دریافت و ثبت تراکنش‏ها و ردیابی آن تا تحویل کالا به خرده‏فروش ثبت می‏شود و اطمینان لازم برای درست بودن کالا، قاچاق و تقلبی نبودن را برای حاکمیت و جامعه ایجاد می‏کند. همچنین امکان بررسی و بازرسی در تمام مقاطع زمانی برای سیستم های نظارتی در جهت حصول اطمینان بیشتر را می‏دهد.

۴آمار و اطلاعات: در یک نظام توزیع مناسب آمار و اطلاعات دقیقی از هر کالا برای حاکمیت در دسترس خواهد بود. به عبارت دیگر این آمار و اطلاعات همانند چراغ راه حاکمیت در بررسی‏ها، کنترل، نظارت و برنامه‏ریزی نقش اساسی ایفا می‏کنند.

۵دسترسی کالا: یکی از ارکان اصلی نظام توزیع، دسترسی عادلانه کالا در سراسر کشور است. نظام توزیع یکی از ابزارهای دولت و حاکمیت برای ایجاد عدالت اجتماعی در دسترسی همگان به خدمات یکسان علی‏الخصوص در غذا و سلامت خواهد بود.

۶اشتغال زائی: شرکت‏های تولیدی تکنولوژی‏بر هستند درحالیکه شرکت‏های پخش از نوع شرکت‏های خدماتی و نیرومحور هستند که تخصص در این قسمت نیز نقش بسیار قوی و پیچیده دارد. (توجه داشته باشیم که اشتغال جوانان یکی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری در سالهای اخیر تأکید فراوانی بر آن داشته‏اند.)

    لازم است عنوان نمایم همه فوائد ذکرشده در بالا موجب کاهش هزینه‏های تمام شده جامعه و دریافت عادلانه کالای با کیفیت می‏شود و برنامه‏ریزی‏های انجام شده با آمار و اطلاعات نظام توزیع موجب می‏شود تا اطمینان لازم در آینده برای تأمین و دسترسی کالا در کشور ایجاد شود.

    فلذا انتظار می‏رود تصمیم‏گیرندگان و مدیران محترم ذی‏ربط با توجه به نکات یاد شده نسبت به توزیع‏کنندگان مویرگی التفات‏نظر بیشتری داشته باشند.

     در رابطه با هزینه ‏هایی که پخش مویرگی با آن مواجه است باید عرض نمایم که از آنجائیکه در سبد توزیعی پخش‏های مویرگی انواع موادغذائی، آشامیدنی، شوینده، بهداشتی و … وجود دارد هرکدام دارای هزینه‏های خاص خود می‏باشند بعنوان مثال کالاهایی مثل نوشیدنی‏ها، بعضی اقلام شوینده مثل سفیدکننده و جوهرنمک، دستمال کاغذی و … با ارزش ریالی پایین اما حجم بسیار زیاد بیش از ۱۰ درصد هزینه داشته و کالاهایی با حجم نسبتاً کم و ارزش ریالی بالا مثل چای، تن ماهی و … دارای حداقل ۷ درصد هزینه می‏باشند.

 

   * اهم هزینه های پخش مویرگی موادغذائی بشرح ذیل می‏باشد:

۱هزینه تهیه نرم‏افزار و سخت‏افزار مناسب جهت انجام امور مالی و بازرگانی مجموعه و همچنین نگهداری و ارائه گزارشات درخواستی سازمانها و نهادهای ذیربط مختلف ازقبیل دارائی، بیمه، بهداشت، اداره کار، ادارات نظارتی و

۲هزینه تأمین خطوط پرسرعت اینترنت

۳هزینه تهیه و تأمین انبار مناسب و مطابق با استانداردهای جاری صنعت

۴هزینه تهیه و تأمین ناوگان حمل و نقل مناسب با محصولات توزیعی

۵هزینه های جاری ازقبیل آب، برق، گاز، تلفن و موبایل بعضی پرسنل مثل فروشندگان

۶هزینه کرایه حمل کالاهای خریداری‏شده از تأمین‏کنندگان و تولیدکنندگان

۷هزینه دستمزد و پورسانت ویزیتورها(بازاریاب‏ها)، سرپرستان و مدیر فروش

۸هزینه دستمزد سایر پرسنل (موزعین، کارگران تخلیه و بارگیری، رانندگان، مسئولین انبار، کارکنان حسابداری، واحد کامپیوتر، نگهبانی)

۹هزینه های بیمه آتش‏سوزی انبار، بیمه مسئولیت مدنی و بیمه خودروها

۱۰هزینه های بیمه تأمین اجتماعی پرسنل

۱۱هزینه مالیات‏های مختلف شغلی

۱۲هزینه سوختی چک‏های برگشتی

۱۳هزینه ضایعات و مرجوعی کالاهای فروخته شده به مشتریان

۱۴هزینه معاینات دوره ای برای کارکنان

۱۵هزینه های بانکی مثل هزینه کارمزد وصول چک‏های مشتریان، بین بانکی، پرینت حساب و

۱۶و کلی هزینه‏های خرد دیگر مثل هزینه‏های آموزش، جرائم راهنمایی و رانندگی، شهرداری، پذیرائی، پست، آشپزخانه، تعمیرات وسایل نقلیه، تعمیرات ساختمان و

     مشخص نمودن جایگاه نظام توزیع در اقتصاد کشور و بازسازی بدنه فرسوده نظام توزیع نه تنها برای افزایش کارائی این نظام ضروری است بلکه یکی از الزامات رشد کسب و کار در آینده این صنعت می‏باشد.