اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

مقالات

نامه اتحادیه عمده فروشان مواد غذائی شیراز جهت پیگیری مشکلات عدیده مالیاتی بنکداران و درخواست اصلاح و تنقیح قوانین مالیاتی

#نامه_اتحادیه_بنکداران_شیراز
#درخواست_اصلاح_قوانین_مخل_کسب_و_کار_مالیاتی_تبصره_ماده_۹۵_
#قانون_مالیاتهای_مستقیم
#حکم_بند_و_تبصره_۶_قانون_بودجه
#اتحادیه_بنکداران_مواد_غذائی_قم


نامه اعتراضی به مدیر کانال تلگرام سازمان امور مالیاتی

مدیر محترم کانال سازمان مالیاتی کشور

با سلام؛ لطفا به تدوین کنندگان و تصویب کنندگان قوانین جدید مالیاتی که از سال ۹۷ به بعد جهت کلیه فعالان عمده بازار و بزرگان اصناف الزامی شده است بفرمائید قبول داریم که ارزش افزوده و ۱۶۹ سبب ایجاد درآمدهای خوبی برای دولت گردیده است ولی لطفا گزارشی از تعداد واحدهای عمده فروش و بنکدار که از بزرگان و تاثیرگذاران بازار بودند و بدلیل ارزش افزوده و معاملات فصلی (ماده ۱۶۹ ) ناچار به تعطیل نمودن کسب و کار و اخراج تعداد زیادی کارکنانشان شدند و اکنون با آرامش کامل به شغل دلالی وخریدو فروش ارز وسکه و اتومبیل مشغولند و ریالی هم مالیات و ارزش افزوده و جرائم ۱۶۹ و مالیات حقوق و تکلیفی نمی پردازند را از اتحادیه ها بگیرید تا به عمق فاجعه واقف شوید !!

آیا از واقعیات کف بازار و فعالیت دلالان و امتناع مشتریان از دادن کدملی و مشخصاتشان دارید و باز هم بنکداران و کسبه را جریمه می کنید؟ یا واقعا از ساختمان وزارت دارائی بیرون نمی آئید و از اوضاع بازار و مشکلات کسبه عمده فروش و بازاریان بی اطلاعید و اینگونه قوانین مخل کسب وکار و جرائم سنگین را تدوین و ابلاغ می کنید و فعالان بزرگ و تاثیرگذار حوزه اصناف و بازار و تامین و توزیع کنندگان زحمتکش مواد غذائی را ناچار به خروج و تعطیل نمودن کسب و کار و بیکار نمودن تعداد زیادی می کنید .
آیا امکان دارد که یک کاسب عمده فروش بازار بتواند همانند کارخانجات بزرگ تمام مشخصات مشتریانش را بگیرد و در سامانه ۱۶۹ مالیاتی اعلام کند ؟ بپذیرید که همه از رفتن نامشان در سامانه دارائی وحشت دارند . خیّرین باید بشما ثابت کنند که مثلا دو تن برنج را برای امر خیر خریده اند تا مشمول مالیات نشوند !!!!
سوال از تدوین کنندگان اینگونه قوانین ، آیا شما برای خرید ۲۰۰ کیلو برنج مصرفی خانواده تان(که امروزه حدود ۶۷۰ هزار تومان است ) کد ملی و مشخصات به مغازه دار میدهید؟ یا رسما به او می خندید و از خرید از او صرفنظر می کنید ؟ و از دلالان خرید می کنید ؟

باور بفرمائید که همه مشتریان همینطور با کسبه عمل می کنند و کاسبی که یک یا دو درصد سود گرفته بناچار باید ۳٪ جریمه ۱۶۹ بپردازد !!!!
این دوگانگی سبب پاشیدگی نظام بازار و جولان دهی دلالان فاقد پروانه و فاقد پرونده مالیاتی و به حاشیه رانده شدن کسبه قانونمند شده است .
جهت برون رفت از این معزل پیشنهاد میشود همانگونه که جهت تعیین مالیات اصناف از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده میشود جهت سایر تکالیف نیز تفاوتی بین کسبه و بازاریان فاقد دفاتر و سیستم های حسابداری با کارخانجات و شرکتهای بزرگ قائل شوید و اجازه بدهید این قوانین سخت و غیر قابل اجرا بتدریج و بعد از الزام خورده فروشان به نصب صندوق مکانیزه قابلیت اجرائی شدن پیدا کنند و مکانیسم بازار را بیش از این بهم نریزید .
در حوزه بنکداری و پخش مویرگی مواد غذائی بدلیل فشارهای زیاد ( بخصوص در قم ) در آینده نزدیک بدلیل کاهش خرید و فروشها و کاهش موجودی انبارها و خروج بزرگان از بازار شاهد پدیده ای بنام قحطی و کمبود موجودی و …مواد غذائی و بهداشتی و لبنیات خواهیم بود و آن موقع هیچ کاری از دست هیچکس برنمی آید .
پس لطفا علاج واقعه قبل از وقوع بفرمائید …
من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

با احترام . س . حسینی

#نامه_اعتراضی_به_مدیر_کانال_مالیاتی
#قوانین_جرائم_سنگین_مالیاتی_بنکداران #قوانین_غیر_قابل_اجرا_مخل_کسب
#رواج_و_جولان_دلالان_
#بنکداران_قم
#لزوم_اصلاح_تنقیح_قوانین_حوزه_بازار_اصناف_عمده_فروشان_مواد_غذائی



                     آشنائی با پخش مویرگی (ویزیتوری)


  جهت آشنائی بیشتر علاقه مندان با پخش مویرگی و نحوه عملکرد و محاسن و مشکلات پخش مویرگی و تفاوت آن با بنکداری سعی شد باختصار مواردی تقدیم گردد .
از سالیان دور بنکداران و عمده فروشان مواد غذائی وظیفه تامین و دپوی کلیه اقلام مواد غذائی و بهداشتی و لبنیات و غیره را عهده دار بودند و کلیه خورده فروشان اعم از سوپرمارکتها و خواربار فروشان اقلام مورد نیاز خود را با مراجعه به دفتر و انبار بنکداران تهیه می کردند ، ولی با ازدیاد جمعیت و گسترش شهرها و ترافیک خیابان ها و زمان بر شدن پروسه تامین و تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز ، شاهد زیاد شدن تعداد شرکتهای پخش مویرگی هستیم.
در این روش کلیه مراحل فروش کالا توسط تیم ورزیده و آموزش دیده جهت انجام ویزیت و دریافت سفارش و ارسال سفارش مشتری به دفتر پخش و انجام پروسه تایید اعتبار مشتری توسط مدیر مجموعه و ارجاع سفارش به انبار جهت بارگیری و ارسال کالا توسط راننده و تحویل توسط موزّع و اخذ چک یا مبلغ فاکتور توسط مامور وصول مطالبات انجام می شود .
در پخش های مویرگی (ویزیتوری ) بدلیل انجام پروسه فروش توسط تعداد زیادی پرسنل ، به ناچار اینگونه پخش ها هزینه های زیادی را متحمل می شوند ، در حالیکه در هنگام محاسبه ضریب سود آنان جهت تعیین مالیات و همچنین در هنگام محاسبه ضریب سود توسط بازرسان تعزیرات و سازمان صمت و اصناف ، هزینه های پخش ها لحاظ نمی گردد و غالبا با مشکلات مالیاتی و با اتهام گرانفروشی و …مواجه می گردند .
با توجه به اشتغالزائی بسیار بالای شرکتهای پخش مویرگی و توزیع کالا در کلیه مناطق شهر و استان با قیمت یکنواخت و تحویل کالا به مشتری با رعایت مقررات بهداشتی و … شایسته است از اینگونه پخش ها که با دارا بودن انبارهای بزرگ وظیفه نگهداری و توزیع مطلوب و جلوگیری از کمبود کالا در بازار را بعهده دارند حمایت کامل بعمل آید .

پخش‏ های مویرگی (ویزیتوری) سفارشات مشتریانشان را توسط ویزیتور اخذ نموده و با دارابودن نرم‏افزارهای مخصوص و توسط تبلت سفارش بصورت آنلاین به شرکت ارسال می‏گردد و در کوتاهترین زمان پروسه بررسی و تأیید درخواست و مراحل صدور فاکتور و بارگیری و ارسال و تحویل درب مغازه مشتری انجام می‏شود و قیمت کالاها جهت تحویل در کلیه نقاط استان یکسان و بدون اعمال هزینه‏های حمل‏ونقل و … کالا تحویل سوپرمارکتها و فروشگاه‏ها می‏گردد و تفاوت پخش مویرگی با بنکداری در تعداد پرسنل زیاد آن و تحویل کالا در فروشگاه خریدار می‏باشد.

    پخش مویرگی دارای تعداد زیادی پرسنل که حداقل ۱۶ نفر می‏باشد و برخی از آنان تا حدود ۷۰ نفر پرسنل دارند و شرایط ارسال کالا بصورت مطلوب و بهداشتی و استاندارد می‏باشد و با عنایت به موارد مطروحه فوق، هزینه‏های جاری اینگونه پخش‏ها بسیار بالا می‏باشد و با عنایت به هزینه‏های بالای پخش‏های مویرگی جهت تعیین ضرائب سود و مشکلات آنان، نیاز به ایجاد رسته پخش مویرگی موادغذائی می‏باشد.

   اکثر افراد جامعه وقتی سخن از توزیع و پخش به میان می‏آید نگاهی ساده و گذرا به آن داشته و به یاد افرادی که توزیع ساده کالا برای سوپرمارکت‏ها و مغازه ها را با یک دستگاه وانت‏بار انجام می‏دهند افتاده و آن را کاری ساده می‏دانند. آیا این نگاه مبین نظام توزیع و پخش است؟

    در ابتدا با بیانی بسیار ساده اشاره‏ای به اهمیت و جایگاه این صنعت در جهان امروز می‏نمایم. همانطور که به گردشگری با عنوان صنعت نگاه میشود، نظام توزیع را نیز در دنیا با نام صنعت توزیع و پخش می‏شناسند. چرا که پیچیدگی و ارزش افزوده بسیار بالائی برای کشور و مردم دارد. همانطور که صنعت گردشگری علاوه بر بحث اشتغال، فواید مالی و ارزش افزوده بالایی برای جامعه دارد، نظام توزیع نیز یکی از مهمترین ابزار حاکمیت برای برقراری عدالت در جامعه است.

    برای اینکه بدانیم جایگاه توزیع و پخش کجاست، باید دقت کافی داشته باشیم که تصمیم درباره کانال های توزیع و فروش ازجمله مهمترین تصمیمات پیش روی مدیران است. چرا که اخذ هرگونه تصمیم در این حوزه، مستقیماً بر سایر تصمیمات بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت.

*فواید پخش مویرگی:

۱- کیفیت محصول: حفظ کیفیت محصول در طول زنجیره توزیع یکی از شاخص‏های مهم می‏باشد، به صورتی که کالا به همان کیفیتی که از تولیدکننده، تحویل توزیع‏کننده می‏شود با همان کیفیت نیز تحویل خرده فروش می‏شود.

۲- قیمت یکسان: پخش‏های مویرگی یکی از مهمترین کارهایی که برای حفظ عدالت در جامعه انجام می‏دهند توزیع کالا در اقصی نقاط استان با قیمت یکسان است. توزیع کالا با یک قیمت خود باعث ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه خواهد بود.

۳- اصالت کالا: در یک نظام توزیع مناسب، اصالت کالا از لحظه دریافت و ثبت تراکنش‏ها و ردیابی آن تا تحویل کالا به خرده‏فروش ثبت می‏شود و اطمینان لازم برای درست بودن کالا، قاچاق و تقلبی نبودن را برای حاکمیت و جامعه ایجاد می‏کند. همچنین امکان بررسی و بازرسی در تمام مقاطع زمانی برای سیستم های نظارتی در جهت حصول اطمینان بیشتر را می‏دهد.

۴- آمار و اطلاعات: در یک نظام توزیع مناسب آمار و اطلاعات دقیقی از هر کالا برای حاکمیت در دسترس خواهد بود. به عبارت دیگر این آمار و اطلاعات همانند چراغ راه حاکمیت در بررسی‏ها، کنترل، نظارت و برنامه‏ریزی نقش اساسی ایفا می‏کنند.

۵- دسترسی کالا: یکی از ارکان اصلی نظام توزیع، دسترسی عادلانه کالا در سراسر کشور است. نظام توزیع یکی از ابزارهای دولت و حاکمیت برای ایجاد عدالت اجتماعی در دسترسی همگان به خدمات یکسان علی‏الخصوص در غذا و سلامت خواهد بود.

۶- اشتغال زائی: شرکت‏های تولیدی تکنولوژی‏بر هستند درحالیکه شرکت‏های پخش از نوع شرکت‏های خدماتی و نیرومحور هستند که تخصص در این قسمت نیز نقش بسیار قوی و پیچیده دارد. (توجه داشته باشیم که اشتغال جوانان یکی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری در سالهای اخیر تأکید فراوانی بر آن داشته‏اند.)

    لازم است عنوان نمایم همه فوائد ذکرشده در بالا موجب کاهش هزینه‏های تمام شده جامعه و دریافت عادلانه کالای با کیفیت می‏شود و برنامه‏ریزی‏های انجام شده با آمار و اطلاعات نظام توزیع موجب می‏شود تا اطمینان لازم در آینده برای تأمین و دسترسی کالا در کشور ایجاد شود.

    فلذا انتظار می‏رود تصمیم‏گیرندگان و مدیران محترم ذی‏ربط با توجه به نکات یاد شده نسبت به توزیع‏کنندگان مویرگی التفات‏نظر بیشتری داشته باشند.

     در رابطه با هزینه ‏هایی که پخش مویرگی با آن مواجه است باید عرض نمایم که از آنجائیکه در سبد توزیعی پخش‏های مویرگی انواع موادغذائی، آشامیدنی، شوینده، بهداشتی و … وجود دارد هرکدام دارای هزینه‏های خاص خود می‏باشند بعنوان مثال کالاهایی مثل نوشیدنی‏ها، بعضی اقلام شوینده مثل سفیدکننده و جوهرنمک، دستمال کاغذی و … با ارزش ریالی پایین اما حجم بسیار زیاد بیش از ۱۰ درصد هزینه داشته و کالاهایی با حجم نسبتاً کم و ارزش ریالی بالا مثل چای، تن ماهی و … دارای حداقل ۷ درصد هزینه می‏باشند.

    اهم هزینه های پخش مویرگی موادغذائی بشرح ذیل می‏باشد:

۱- هزینه تهیه نرم‏افزار و سخت‏افزار مناسب جهت انجام امور مالی و بازرگانی مجموعه و همچنین نگهداری و ارائه گزارشات درخواستی سازمانها و نهادهای ذیربط مختلف ازقبیل دارائی، بیمه، بهداشت، اداره کار، ادارات نظارتی و …

۲- هزینه تأمین خطوط پرسرعت اینترنت

۳- هزینه تهیه و تأمین انبار مناسب و مطابق با استانداردهای جاری صنعت

۴- هزینه تهیه و تأمین ناوگان حمل و نقل مناسب با محصولات توزیعی

۵- هزینه های جاری ازقبیل آب، برق، گاز، تلفن و موبایل بعضی پرسنل مثل فروشندگان

۶- هزینه کرایه حمل کالاهای خریداری‏شده از تأمین‏کنندگان و تولیدکنندگان

۷- هزینه دستمزد و پورسانت ویزیتورها(بازاریاب‏ها)، سرپرستان و مدیر فروش

۸- هزینه دستمزد سایر پرسنل (موزعین، کارگران تخلیه و بارگیری، رانندگان، مسئولین انبار، کارکنان حسابداری، واحد کامپیوتر، نگهبانی)

۹- هزینه های بیمه آتش‏سوزی انبار، بیمه مسئولیت مدنی و بیمه خودروها

۱۰- هزینه های بیمه تأمین اجتماعی پرسنل

۱۱- هزینه مالیات‏های مختلف شغلی

۱۲- هزینه سوختی چک‏های برگشتی

۱۳- هزینه ضایعات و مرجوعی کالاهای فروخته شده به مشتریان

۱۴- هزینه معاینات دوره ای برای کارکنان

۱۵- هزینه های بانکی مثل هزینه کارمزد وصول چک‏های مشتریان، بین بانکی، پرینت حساب و …

۱۶- و کلی هزینه‏های خرد دیگر مثل هزینه‏های آموزش، جرائم راهنمایی و رانندگی، شهرداری، پذیرائی، پست، آشپزخانه، تعمیرات وسایل نقلیه، تعمیرات ساختمان و …

     مشخص نمودن جایگاه نظام توزیع در اقتصاد کشور و بازسازی بدنه فرسوده نظام توزیع نه تنها برای افزایش کارائی این نظام ضروری است بلکه یکی از الزامات رشد کسب و کار در آینده این صنعت می‏باشد.